> Univers madur: Cor, temptacions i peresa

29 de desembre de 2014

Cor, temptacions i peresa


Fa quinze dies vaig coincidir amb Josep M. Pou als passadissos de TVC i així vaig saber que intervenia en el programa de La Marató recitant -amb aquesta veu seva tan inquietant i profunda- un poema de Màrius Torres.  Com no vaig poder seguir el programa per televisió, al dia següent vaig buscar el tall de programa corresponent i he pensat que avui, que es compleixen anys de la seva mort, és un bon moment per compartir-lo.

És un poema íntim, amb un tel de resignada tristesa, d'abdicació de la revolta.
Aquests dies -suposo que el tenia al cap- m'he sorprès sovint rememorant-lo cada cop que descobreixo algunes postures de falta d'empenta i "tantsemenfotisme" que em desesperen i em porten a preguntar-me: no hi haurà res que tempti tanta peresa?

Us deixo aquí el poema i, a continuació el tall de veu:

He dit al meu cor
J'ai dit à mon coeur, à mon faible coeur...
A. DE MUSSET
He dit al meu cor, al meu pobre cor:
-¿No t'avergonyeix la teva feblesa?
La glòria, l'amor, la disbauxa, l'or,
¿no sabran temptar la teva peresa?-

He dit al meu cor, al meu pobre cor:
-Odia, colpeix, embriaga't, besa,
batega més fort, gran covard, o mor
ja per sempre més d'enuig i tristesa!

¿O potser ja ets mort, que ni saps què val
el cant d'un llaüt, l'esclat d'un punyal,
una clara nit, una rosa tendra?-

I el meu pobre cor, el meu cor m'ha dit:
-Per què donar més cendres a l'oblit?-
I m'ha somrigut, vell, sense comprendre.




Si us agrada Màrius Torres o en voleu coneixer més, us recomano que no us perdeu «Màrius Torres, rellegit per Reversos», a la revista Lo Càntich, on hi trobareu també alguns dels seus poemes musicats i interpretats per en Carles Ferran o per Francesc Pascual, membres del col·lectiu de cantautors de Lleida "Can 64".


2 comentaris :