> Univers madur: #postureo

22 de març de 2014

#postureo



trobat al blog del TERMCAT

M'encanta el terme postureo; em fa gràcia i em sembla molt ben trobat.

Si el busqueu al TERMCAT el trobareu com postureig: "actitud de mostrar un comportament o uns gustos determinats, generalment a les xarxes socials, amb la intenció de fer-se veure".
Fins aquí una actitud un pèl exhibicionista però fins i tot simpàtica (si no considerem els riscos de control i assetjament que poden amagar).

Jo ampliaria el seu significat per fer referència a certs comportaments mostrats més per les aparences que per una veritable motivació, amb tot el biaix semi-despectiu que comporta per la hipocresia implícita.

Però en el fons, tots fem #postureo en major o menor grau.  És més fàcil detectar-ho en els polítics o les persones famoses, en les frases grandiloqüents i en la gent especialment "fatxenda", però el nostre dia a dia n'és ple.

    És #postureo defensar la igualtat de les dones i esperar que et serveixin el sopar o t'endrecin la roba mentre mires la tele.
    És #postureo defensar la igualtat de les dones i ser dona i anar de cul per servir el sopar o endreçar la roba mentre els altres miren la tele.
    És #postureo donar-te-les de tolerant i criticar racismes i xenofòbies i argumentar, per vendre el pis, que és una bona escala perquè no hi han negres ni moros.
    És #postureo reclamar més beques i educació gratuïta, i no fer el mínim esforç per aprofitar el curs que has o t'han pagat.
    És #postureo condemnar l'avortament per defensar el dret a la vida, i estar d'acord amb la pena de mort.
    És #postureo anar a missa diària per sentir-te bona persona i menysprear tots els que no pensen o actuen com tu.

En fi, com deia un "Aquell de (vosaltres) nosaltres que no tingui pecat, que tiri la primera pedra".

6 comentaris :

  1. També em fa gràcia tot això del 'postureo', però els casos que cites no els definiria ben bé així. Vaja, que no els poso al mateix sac que les fatxenderies aquestes de fer veure que ets una cosa que no ets. Els diferents punts que dius són molt comuns, malauradament, i és cert que tots en tenim algun d'aquests, però en alguns casos és perquè tenim la voluntat que sigui veritat, ens ho repetim per creure'ns-ho, però a l'hora de la veritat ens surten els prejudicis i els automatismes integrats al llarg de tants anys. Potser sí que es pot aplicar aquesta paraula, perquè no deixa de ser una cosa que fem veure que som, però no se m'acudiria. Almenys parlo per mi, no intento fer veure una cosa que no sóc, però les meves idees no sempre coincideixen amb els sentiments que tinc. Potser altra gent fa veure que és tolerant sense ser-ho, i n'és ben conscient, no ho sé.

    ResponElimina
  2. Estic d'acord amb el XeXu. Alguns dels casos que descrius són més dhipocresia i doble moral que no pas de postureig.

    El postureig té més a veure amb la reafirmació de la personalitat, dir a la gent qui som a partir de les coses que ens agraden (el que Kundera descriu com a 'la suma').

    Ara, per exemple, jo he fet una mica de postureig amb Kundera, que fa uns anys era un lloc comú dels posturejadors intel·lectualillos.

    El següent nivell seria el postureig hipster, on es renega de tot allò que sigui mainstream.

    Al final, òbviament, un excès de postureig revela que la persona en qüestió és esnob o directament idiota.

    ResponElimina
  3. Jo faig anticànons als blocs, però a la biblioteca he fet una exposició de cànons, dec fer postureig...

    ResponElimina
  4. XeXu, Sergi, és divertit el postureig amb aquest punt de fatxenderia; i és divertit veure com fem servir el postureig per criticar el postureig.
    Estic d'acord en que he posat alguns casos que no són ben bé postureig sinó que són més aviat d'hipocresia i doble moral però us ben asseguro que se'n donen més sovint que no ens pensem i en som poc conscients.
    I no ho deia per mala llet ni per acusar ningú; jo mateixa em reconec a vegades en el segon cas i aleshores penso "tant predicar i a l'hora de la veritat ...". Vaja, que és més fàcil secundar grans idees o segons quines postures que no pas dur-les a la pràctica en el nostre dia a dia.

    Helena, tots som contradictoris i això, sovint, és millor que no pas ser massa cap quadrats,

    ResponElimina
  5. Es #postureig deixar un comentari només per fer-se veure i no aportar cap contingut xD

    ResponElimina
    Respostes
    1. si és #postureig, ho pots fer sempre que vulguis. jo m'ho prendré com una visita cordial ;-)

      Elimina