> Univers madur: L'eficàcia d'un NO

1 de maig de 2012

L'eficàcia d'un NO


Fullejava el núm. 14 de la revista Lo Cantich i a la seva editorial he retrobat un fragment del poema "Poble meu" de Joan Oliver (Pere Quart), inclós -crec- en el llibre Circumstàncies (Barcelona: Proa, 1968).
Encara heu d'aprendre la força del nombre!
La implacable eficàcia
d'un no
just, compacte i unànime! 
L'he trobat tan adient per un dia com avui, 1 de maig i en unes circumstàncies com les actuals.  Una mena de consigna, de reflexió moral.  Una crítica contra el poder polític i el conformisme social.  Un crit revolucionari fet poesia.
El transcric sencer a continuació.  Gaudiu-ne força.
                  Poble meu
Poble meu (tenim dret a dir meu?)
gent humil, mesquinets, pleb il.lusa
a qui una ombra de luxe enlluerna
i fa inofensiva, mestissa
i deixa indefensa.
Per escreix, la TV,
incessant us injecta l'enveja.

No accepteu donatius, res d'almoines.
D'on surten les misses?
Amb els vostres estalvis
-suada avarícia dels pobres-
rumbegen els bancs populars
i remenen milers de milers
i se'n unten els dits Benemèrits
(els càrrecs -diu- són honorífics;
bé, però, qui serveix les comandes?)
i alcen pisos de gala per als fills ben triats,
que poden concloure:
-Papà, com que em caso vull casa!

I vosaltres, qui sou? I quants sou?
Mireu-vos, compteu-vos primer;
de seguida apresteu-vos!

No cal pas vessar sang:
tota sang té una mare.
No cal pas malmetre, desfer:
només refer, que tot és vostre.

Cal només voluntat, unitat,
potser un xic de paciència,
molt de seny i un mot d'ordre legítim.
I obeir-lo, complir-lo!

Encara heu d'aprendre la força del nombre!
La implacable eficàcia
d'un no
just, compacte i unànime!

Arrenqueu-vos la bena.
Joan Oliver i Sallarès (Pere Quart)



Per cert, si fullegeu el núm.14 de la revista Lo Cantich, no us oblideu de fer un cop d'ull a la nova secció L'erotisme a la literatura, a càrrec de Joan Abellaneda, que ha tingut la gentilesa de publicar el meu poema Capcironejant

2 comentaris :

  1. És curiós com un poema antic pot ser tan actual. Saps, en alguns aspectes ens falten poetes actuals.

    ResponElimina
  2. Aquesta setmana estic descobrint poetes desconeguts (que no sempre actuals).

    ResponElimina