> Univers madur: Casualitats, senyals i premonicions

5 de febrer de 2012

Casualitats, senyals i premonicions


Recordo que quan era petita, encara vivia a casa dels pares, i passava algun accident greu -vull dir avions que queien, trens que xocaven o autocars sinistrats-, la meva mare sempre deia: ja veuràs com ara caurà un altre avió, o xocaran dos trens més (segons el cas), perquè segons ella mai passava un de sol; i el més fomut és que normalment encertava.  I a mi sempre m'ha quedat el dubte de si el destí era una mica monotemàtic i quan decidia avions, o trens, o el que fos, s'hi dedicava durant uns dies fins que es cansava i canviava de tema; o si el fat d'un munt de persones es conxorxava per enllestir la feina de cop o aconseguir algun tipus de Guinness World Record; o bé si tot era pura casualitat i el que passava és que, quan ens assabentàvem del primer, estàvem més pendents dels diaris o les notícies i detectàvem accidents similars -una mica com quan estàs embarassada i et sembla que hi ha més prenyades que mai pel carrer.

Us explico això perquè encara ara dubto quan es donen casualitats d'aquests tipus.  I, segons com, penso: voldrà dir alguna cosa? serà un senyal del camí a seguir? estic especialment sensibilitzada per aquest tema?
Un exemple.  Avui, tafanejant pel fòrum de Relats en català, m'he trobat que tres dels reptes que es convoquen parlen de viatges o de temes molt propers als viatges: el repte clàssic va sobre Estranys en un tren, el minirepte es centra en el Viatge i la imatge del repte poètic-visual és l'antiga estació de Pennsylvania, a Nova York.  Aquesta setmana dèiem a casa que teníem ganes de marxar uns dies, algun afegit als dos dies del cap de setmana que queda molt curt (massa per desconnectar), i mentre pensava si la coincidència del tema dels reptes era un senyal al respecte, he obert a l'atzar la revista de l'FNAC i sabeu quin llibre m'he trobat? El viatge de l'elefant.

Voldrà dir alguna cosa?  És el moment de buscar un viatge per un cap de setmana una mica llarg?  Hauria de fer el viatge en tren com apunten els reptes?  O potser m'hauria d'anar cap a Roses, embarcar-me rumb a Gènova i continuar cap a Viena, com fa l'elefant de Saramago?

Aix, ara m'he embolicat encara més.  Això de les casualitats és divertit, però si són senyals, quina responsabilitat interpretar-les correctament, oi?
Em sembla que com els propers caps de setmana ja els tinc ocupats, ajornaré la decisió del viatge per més endavant.

  

1 comentari :

  1. A mi això de la interpretació sempre em fa respecte, sobretot quan es tracta de projectar-ho cap al futur. Em sembla inútil i absurd. En canvi,interpretar els esdeveniments conforme s'originen en els que els han precedit, és últil... i molt complicat. Les causalitats i les casualitats solen anar del bracet, però és perquè en el joc de les grans xifres tot pot connectar-se. El que no significa que el resultat final no sigui significatiu. I fatal, segons com es miri.

    Però... parlant de casualitats: no seràs de l'Anoia?... Endevines quina és la seqüència de lletres de la comprovació de paraules?

    ResponElimina