> Univers madur: Nenúfars, daguerreotips i fotografies digitals

21 de gener de 2012

Nenúfars, daguerreotips i fotografies digitals



L'altre dia, arran del niporepte dels nenúfars, em vaig adonar que tenia una imatge guardada, pròpia i particular, dels nenúfars.

Tinc una imatge dels nenúfars de quan era petita i anàvem alguns diumenges al matí o algunes tardes d'estiu a jugar als Jardins de Mossèn Cinto Verdaguer, al costat de les atraccions de Montjuïc.  En aquells jardins hi havia (hi ha encara) un llarg camí d'escales amb una mena de basses quadrades, a banda i banda, plenes de nenúfars, i a mi m'al·lucinava que suressin i mirava d'endevinar de quin color serien quan s'obrissin.

Amb el temps he vist nenúfars en altres parcs i estanys, i també he tornat als jardins de Mossèn Cinto, però els safareigs m'han semblat més deixats i els nenúfars menys florits, i cap de les noves fotos que els hi he fet ha estat tan sorprenent ni tan acolorida com la que tinc a la memòria.

I m'he adonat que això passa també amb altres coses i altres moments.  Alguna imatge se'ns queda gravada en la memòria i no és necessàriament la primera ni la més significativa, però és la que sembla més real, la que millor reflecteix allò que ens evoca.  Com si fos un daguerreotip de coure argentat que ha anat guanyant valor amb el temps i que ha esdevingut molt més permanent que les posteriors fotografies digitals, immediates de veure però fugisseres en la càmera i oblidades en algun directori o CD.

2 comentaris :

  1. Les coses en blanc i negre són les més colorides, oi? Sí que passa, de vegades.

    ResponElimina
  2. Molt afinades les teves observacions. Sembla que corren paral·leles dues línies històriques: les personals i les col·lectives. Com a les persones les memòries es van tornant més volàtils, més inestables i amb més dificultats per segellar records que, en canvi, queden ben gravats en la infantesa, sembla que també la Humanitat es torna cada cop més etèria, oblidadissa i, potser, més trivial. (Això és un suggeriment, més que una afirmació).

    ResponElimina