> Univers madur: Un món sense llibres

29 d’abril de 2011

Un món sense llibres

M'han comentat (gràcies Helena) que les webs DiarideGirona.cat, Regió7.cat, Empordà.info i ElDiari.cat han convocat la segona edició del Concurs de relats breus de Sant Jordi 2.0, que consisteix en redactar un text sobre el tema:  Un món on els llibres no existeixin.

Foto: Tharsis de Ricardo Espiau
Buff, al marge de la qüestió de dates (el termini acaba demà), em sembla que la meva imaginació no dóna per tant.  Poso dues cites de Jorge Luís Borges que expliquen aquesta manca d'imaginació:
Hay quienes no pueden imaginar un mundo sin pájaro; hay quienes no pueden imaginar un mundo sin agua; en lo que a mí se refiere, soy incapaz de imaginar un mundo sin libros 
El libro es la gran memoria de los siglos…Si los libros desaparecieran, desaparecería la historia y, seguramente, el hombre.


En realitat sí que em puc imaginar un món sense llibres, possiblement un territori aillat, un paisatge paradisíac sense l'emprenta de l'home, una situació límit.  
De fet, sé que puc viure sense llibres, però aleshores la meva vida seria una mica més trista, el meu univers una mica més petit; no tindria la possibilitat de viure altres històries que la meva pròpia; no viatjaria a països llunyans ni a temps remots; no podria saber el que altra gent ha après al llarg de la seva vida ni els fets històrics que des del passat han construit el nostre present i perfilat el nostre futur.
Sí, podria viure sense llibres, però espero no haver-ho de fer mai.

Ara bé, com a proposta de tema de relat, em sembla perfecta. 
Si t'animes i ets ràpid per participar en el concurs, molta sort.  Però sinó, pots deixar el teu món sense llibres aquí sota: els comentaris són tots teus (i el termini no caduca).

1 comentari :

  1. Al final sí que vaig participar i el meu relat va quedar entre els 21 finalistes.
    Aquí teniu la llista de guanyadors i els relats finalistes.

    I aquí el meu relat, un mal presagi:

    La Clara es va llevar com cada dia, però de seguida va sentir que aquell no seria un dia com els altres: notava clarament un buit al seu interior, fins el punt de contemplar-se detingudament al mirall a la recerca d'alguna explicació física. Res. Tot continuava al seu lloc: alguna arruga més, s'havia de tornar a tenyir, però el pit i la panxa seguien sencers i res no explicava el forat 'gairebé físic' que sentia dins. Li va venir al cap una munió de demèntors xuclant-li l'ànima i, absurdament, va mirar al seu voltant per assegurar-se que no n'hi havia cap.
    Cada dia estava més malament! Havia d'agafar vacances ja!
    Però en passar per la sala camí de la cuina ho va veure: tots els prestatges de la llibreria estaven buits, tret de quatre records mal comptats. Va recórrer totes les habitacions i el resultat va ser el mateix: a casa seva no hi havia cap llibre. Com era possible?
    La veu del locutor del TN li va donar la resposta: El món s'havia llevat sense llibres.

    ResponElimina